20. 3. 2013

Není všechno přírodní co je Yves Rocher

Obchodní politika francouzské kosmetické společnosti Yves Rocher se mi líbí. Jsou opravdu zaměřeni na zákazníka a ač jsem si vědoma toho, že to všechno zaplatím při koupi výrobku neboť s těmi jejich cenami je to víc jak jasné, stejně mě vždy potěší když dostanu k nákupu dáreček a vzorky. Líbí se mi, že k narozeninám zákaznici popřejí a přijde ji poukaz na nějaký módní doplněk v podobě náramku, řetízku, atd.  Prodavačky mi sice přijdou někdy vlezlé, a to když hned po vstupu do prodejny se na vás většinou sesypou jak mouchy na kus lejna a kolikrát nemáte šanci se ani v klidu po prodejně rozkoukat, ale na druhou stranu si zákazníka všímají. Někdy mi také vadí to jejich věčné vnucování zlevněného výrobku vystaveného u poklady, když jdete platit. To vše plus mínus pomíjím a jsem ochotna snést, protože jejich PŘÍRODNÍ KOSMETIKA je mi sympatická. Co mě ale opravdu rozčílilo, byla dnešní koupě deodorantu v kuličce Verbena. Jeho běžná cena je 139,- Kč za 50 ml, což už mi přijde hodně, ale já ho měla se 40% slevou na kupón. Po příchodu domů jsem si přečetla složení a myslela jsem, že hlavou budu tlouct o zeď. Proč já husa si nepřečetla složení už v obchodě? No jo, nebyl čas atd. Chtěla bych i Vás informovat o složení tohoto "super přírodního" deodorantu.


  • AQUA - že je na první místě voda je snad všem jasné a nic mě na tom nepohoršuje.
  • ALUMINIUM SESUICHLOROHYDRATE - Chloridhydroxid hlinitý,  antiperspirační přísada, deodorační přísada, adstringentní přísada. Tato látka nejenže zabraňuje rozkládání potu a tím eliminuje zápach ale ucpává potní žlázy a tím zabrání tvorbě potu úplně. Tato látka bývá dávána do souvislosti se vnikem rakoviny prsu a Alzheimerovy choroby. Přímá souvislost mezi vznikem choroby a touto látkou se zatím neprokázala, ale lékaři na možné riziko upozorňují. Co je však alarmující, že kosmetická společnost, která tak hlasitě hlásá do světa, že vyrábí kosmetiku přírodní dá tuto látku do svého produktu, aniž by spotřebitele varováním na obalu na její přítomnost upozornila. Četla jsem názory lékařů, že osoby se špatnou funkcí ledvin, by se měly vyvarovat použití této látky a že by měli být upozorněni na komplikace, které jim může látka způsobit.
Na obalu je nálepka s informací o rostlinné složce, dále že produkt neobsahuje žádné živočišné složky (sice nejsem vegetarián ani vegan), ale 100 x raději bych v deodorantu uvítala živočišnou složku než tohle svinstvo, nebo bych byla alespoň ráda viditelně na obalu informována, že se tato látka v deodorantu nachází. Neboť ne každý rozumí tzv. jazyku INCI, ve kterém je složení výrobku popsáno. Moje doporučení je, pečlivě si všímejte, co je na obalu deodorantu napsáno za složení a vše se slovem ALUMINIUM značí přítomnost HLINÍKU. Jen chci upozornit, že v případě jiných výrobků, nebo potravin přítomnost ALUMINIUM nemusí nutně znamenat, že je daná věc zdravotně nebezpečná.


Proč se tato látka používá? Hlavně pro své adstringentní účinky - neboť stahuje, zužuje potní žlázy, které buď omezeně nebo vůbec neprodukují pot. Deodorant, který tuto látko nemá, tuto vlastnost mít nebude. Pot se z potních žláz uvolní a jeho funkcí bude zabránit vzniku zápachu, který vzniká, když se pot rozkládá. To znamená, že nezabráni například vzniku mokrých skvrn v podpaží, ale zabrání vzniku zápachu.



FDA - Food and Drug Administration - Americký úřad pro kontrolu potravin a léčiv tuto složku i přes značná rizika schválil, proto může být látka v deodorantech používána, ale jen proto, že zatím není dostatek přímých důkazů mezi jejím použitím a vznikem nebezpečných chorob.



Další mojí radou je, v případě deodorantu s hliníkem nepoužívat ho na čerstvě oholené podpaží. Jednak prostupnost skrz poraněnou kůži je větší a jednak dochází k podráždění.

Pojďme pokračovat ve složení dále.
  • CYCLOPENTASILOXANE - vyhlazující přísada, rozpouštědlo, silikonová tekutina, která změkčuje pokožku.
  • PPG-15 STEARYL ETHER - vyhlazující přísada, umožňuje hladké roztírání deodorantu po kůži. Dále jsem se dočetla, že tato látka je vyrobena reakcí mezi propylenoxidu a stearylalkohol. Stearyl alkoholy pocházejí z živočišných tuků a olejů (vegani pozor!). Takže informace na produktu, že výrobek neobsahuje živočišnou složku je tak napůl pravdivá, neboť tato látka se z živočišné složky vyrábí, takže nějaké zvíře kvůli tomu zemřít muselo.
  • CETEARYL ALCOHOL - vyhlazující přísada, regulátor viskozity, bílá voskovitá látka nerozpustná ve vodě, s vodou tvoří emulzi.
  • DICAPRYLYL CARBONATE - kožní kondicionér, zjemňuje kůži, pomáhá pronikat jiným složkám do kůže.
  • DIMETHICONE - silikonový polymer, zabraňuje pěnění.
  • CETEARETH-33 - emulgátor.
  • PARFUM
  • CETYL ALCOHOL - emulgátor, zahušťovadlo, změkčuje pokožku.
  • CITRAL - přísada k maskování pachuCitral je součástí  citronové trávy, oleje z verbeny, citrónové myrty, citronu a pomeranče. Může být také vyroben synteticky, dává výrobku citrónovou vůni. Může způsobit podráždění kůže a očí.
Vůně byla taky jedním z hlavních důvodů proč jsem si deodorant koupila. Voní krásně svěže.

Verbena
  • LINALOOL - deodorační přísada, obsažený v mnoha květinách např. máta, skořice, citrusy.  Má široké komerční použití, zejména pro svou příjemnou vůni (květinovou, s trochou kořenné vůně). 
  • LIMONENE - deodorační přísada, výskyt v kůře citrusových plodů, může dráždit oči a pokožku.
Tak co tomu říkáte? 
Mě to od Yves Rocher zklamalo.
Mám doma od nich i jiné výrobky, se kterými jsem spokojená, jen se teď bojím podívat na složení.


Zdroje: 
http://ezinearticles.com/?PPG-Stearyl-Ether&id=2051388
https://www.lush.co.uk/ingredient/detail/id/89/name/Cetearyl%20Alcohol

obrázky: 
http://www.yves-rocher.cz/hygiena/fraicheur_vegetale/deodorant_v_kulicce_1
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Verbena_bonariensis.jpg

7 komentářů:

  1. Tvůj blog mě dostal, zrovna takový článek jsem začala psát, ale nebudu ho zveřejňovat (stejně to byl jen úvod), protože tady je vše. YR je jen předražená drogerka a žádné drahé a přírodní ingredience nemá.

    5 let jsem odličovala jejich odličovákem než mě došlo obal otočit a číst - voda, silikony, levná barviva, levný olej, parfemace... Není divu že mám z něj dermatitidu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky zklamalo. Mám doma ještě dvoufázový odličovač a čistící emulzy, s obojím jsem spokojená, ale zatím jsem neřešila složení. Mě ani nenapadlo, že by si Yves Rocher dovolili dát do deodorantu takový sajrajt.

      Vymazat
  2. Každý antiperspirant má v sebe hliník, alebo podobnú látku. A nerád by som začal vysvetľovať, že hliník a jeho zlúčeniny sú prírodnou látkou :).
    Ohľadom rakoviny, keď to nebolo preukázané lekármi, tak je to blbosť a živí sa tým x rokov starý hoax (viď pravý stĺpček) http://ona.idnes.cz/testovaly-jsme-antiperspiranty-slibuji-nemozne-ale-poceni-opravdu-omezi-1r7-/krasa.aspx?c=A100720_144821_krasa_ves

    Antiperspiranty - zabraňujúce poteniu (tj. hliník alebo podobné aditívum), deodoranty - aby človek nesmrdel (http://en.wikipedia.org/wiki/Deodorant).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Četla jsem výzkumy, že v těle žen s Alzheimerovou chorobou byla zvýšená hladina hliníku a tyhle ženy také používaly deodoranty oproti vzorku žen bez nemoci, které je nepoužívaly. Myslím si, že je dobré o této problematice diskutovat. A existují deodoranty, které hliník neobsahují. Jak je uvedeno v článku, tyto deodoranty zabraňují jen vzniku pachu nebo se snaží svou vůní pach potu přerazit. Ale člověk se s nimi vesele potí dál.

      Vymazat
    2. Pletieš si deodoranty a antiperspiranty. Žiaden čisto deodorant (tj. "prerážač zápachu") by hliníky etc. nemal obsahovať - potom je to totiž antiperspirant.
      Zato každý antiperspirant tam niečo podobné obsahovať bude, aby to blokovalo potné žľazy. Zhodou okolností som tieto deodoranty používal, fajn voňajú, dlho držia, ale bohužial kazia oblečenie (kolečká z antiperspirantu), takže som sa s nimi rozlúčil a prešiel ku Garnier.

      Vymazat
    3. Zhodou okolností som tieto deodoranty používal
      * antiperspiranty ;).
      Je to ináč aj na obale - anti-transpirant.

      Vymazat
  3. Pro zájemce o problematiku:
    http://www.webmd.com/alzheimers/guide/controversial-claims-risk-factors

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15666086

    http://alzheimers.org.uk/site/scripts/documents_info.php?documentID=99

    OdpovědětVymazat

Těšíme se na věcné a užitečné komentáře. Vulgární komentáře budou bez slitování smazány!